Automobile-1845650_1280
Automobile-1845650_1280

Нове регулювання для таксистів — детальний опис змін

Емілія Курило, юрист Axon Partners, підготувала для AIN.UA великий матеріал про те, як зміниться регулювання таксистів в Україні і пояснює, що таке патенти, коли не потрібні ліцензії і що там з перевіркам.

У автопарків більше не буде ризику прихованих трудових відносин, у провайдерів інформаційних послуг більше не буде відповідальності, а у всіх нас буде новий таксистичний вокабуляр.

4 серпня Міністерство інфраструктури опублікувало для обговорення Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання діяльності з надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів на таксі та легковими автомобілями на замовлення».
Проект покликаний зробити революцію у автомобільному перевезенні і перетворити Україну на таксі-френдлі країну.

Словниковий запас

Таксист на легковому автомобілі – автомобільний індивідуальний перевізник легковими автомобілями на замовлення. Це може бути ФОП або фізична особа, які перевозять пасажирів і їх багаж легковими автомобілями.

Таксист – автомобільний індивідуальний перевізник на таксі. Ним може бути лише ФОП, який перевозить пасажирів і їх багаж будь-яким видом автотранспорту.

Служба таксі з легковими автомобілями – автомобільний перевізник легковими автомобілями на замовлення. Може бути юридична особа або ФОП, які перевозять пасажирів та їх багаж легковими автомобілями.

Служба таксі – автомобільний перевізник на таксі. Може бути лише юридична особа або ФОП, які перевозять пасажирів та їх багаж будь-яким видом автотранспорту.

Провайдером інформаційних послуг з організації перевезень на таксі та (або) легковими автомобілями на замовлення (a.k.a Uber, Bolt, Uklon, BlaBlaCar) може бути юрособа або ФОП, які надають інформаційні послуги з організації перевезень.

ФОП та юридичним особам потрібно буде включитись до реєстру перевізників, таксисту-фізичній особі додатково до включення в Реєстр оплатити патент, а провайдеру – бути включеним до реєстру провайдерів. 

Кожному таксисту по патенту 

За підрахунками Міністерства інфраструктури у таксі зайнято близько 220 000 людей (здається, більша частина з них стоять на виході із Борисполя) і 98% із них взагалі ніяк не оформлені, тобто не мають ФОПа, не кажучи вже про працевлаштування.

Міністерство пропонує вивести цих волелюбних і не схильних платити податки громадян із тіні шляхом запровадження патентів.

Ідея така. Фізичні особи зможуть займатися перевезеннями без реєстрації ФОП лише на підставі патенту. Поріг входу у бізнес мінімальний: 

2500 грн на рік для таксистів на електрокарах,
5000 грн на рік для таксистів на інших авто.

Міністерство інфраструктури передбачило у проекті також опцію для офісного планктону, якому треба «просто місяць перебитися» – за 437 грн можна буде придбати патент на один місяць. Для менеджера середньої ланки на електрокарі – близько 218 грн. 

Ці патенти можуть звучати дикувато, бо їх скасували колись, а замість них з’явилися легендарні ФОП. Але легендарні ФОП мають легендарну проблему – багато ФОП мають ризик бути перекваліфікованими у працівників. Тобто, доки FedEx, Uber та інші рубаються на смерть проти американських і європейських профспілок та регуляторів, скромне українське Міністерство інфраструктури вигадало ідеальне регулювання.

Але є проблема. Діяльність таксистів є підприємництвом. Нехай це і не найкращий приклад entrepreneurship DNA, про який вчать на TED, але у розумінні Господарського кодексу України – це цілком підприємницька діяльність, тобто діяльність на свій страх і ризик. А фізична особа може займатись підприємництвом лише як ФОП, чи створивши юридичну особу. Виходить, що якщо ініціативу Міністерства інфраструктури прийме парламент, то таксисти будуть по суті виведені з-під регулювання кодексу. Це більше буквоїдство, звичайно, просто подумалося, що з часом таксистів можна вивести також з-під конституції, наприклад, надавши їм статус патриціїв і привілейоване виборче право.  

Кому не потрібен патент

Фізичним особам, які перевозять пасажирів легковим авто для власних потреб (підкинути бабусю до наступної зупинки).
Фізичним особам для спільних поїздок легковим авто (карпулінг).

Коли не потрібен патент:

відсутня мета отримання прибутку, тобто перевезення відбувається безоплатно або на умовах спільного розподілу витрат на здійснення такої.
поїздка здійснюється водієм для власних потреб за визначеним ним маршрутом.
легкове авто належить водієві на законній підставі (право власності, користування).

Тобто, якщо зранку по дорозі на роботу ви підвезли кількох людей до метро і кожен з них скинувся по 20 гривень, то патент вам не потрібен. Якщо ж роботи у вас немає, ви просто каталися містом з філософським виразом обличчя без особливої мети і підвезли людей до метро за гроші, то патент вам потрібен. Особливо, якщо ви підвозите авторейдера під прикриттям (про це нижче).

Забути про ліцензію на перевезення

Перевезення пасажирів та багажу зараз є ліцензованим видом діяльності (п.27 ч.1 ст. 7 ЗУ «Про ліцензування видів господарської діяльності»). Перевізник з ліцензією зобов’язаний відповідати і дотримуватись ліцензійних вимог і закону про ліцензування. Серед них вимоги до самого транспорту і до водіїв, вимоги щодо інструктажів, медичних оглядів і режиму робота-відпочинок для водіїв, про страхування і ще багато чого.

У разі прийняття цього проекту дотримання ліцензійних вимог щодо перевезень для таксистів і служб таксі не буде обов’язковим. Тому, якщо побачите таксиста, що працює сорок другу годину поспіль без сну і перерви на шаурму, не зважайте, так можна.

Нарешті – інформаційні сервіси організації перевезення

Це найцікавіша частина проекту. Тепер інформаційні сервіси можуть видихнути з полегшенням. За цим проектом провайдер інформаційних послуг не несе відповідальність за:

своєчасність подачі автомобіля пасажирові;
«я не замовляла жигулі, е»;
належне надання послуг таксистом;
достовірність інформації про потребу у послугах перед таксистом (п.12 Проєкту).

За що ж відповідає провайдер інформаційних послуг, поки не зрозуміло. Виглядає так, що відповідати він буде лише за те, що сам собі запише у публічній оферті, словом, чисте лібертаріанство.

Рейдова перевірка

Перевіряти транспортні засоби будуть не рейдери, як ви могли подумати, а Державна служба України з безпеки на транспорті.

Проєкт не містить положень про необхідність завчасно попереджати про таку рейдову перевірку, а сама природа перевірки не дуже вкладається з положеннями закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». 

Але як у найкращих традиціях українського рейдерства, рейдова перевірка може відбуватися без попередження. Якщо цей проект стане законом, робота таксиста стане схожою на контррозвідувальну діяльність, адже перевірчі можуть працювати під прикриттям, а таксист без патенту муситиме їх якось викривати.  

Якби індустрію таксі не апгрейднули різноманітні убери і уклони, то навряд ми би тут на AIN.UA обговорювали зміни до якогось там закону про автомобільні перевезення, погодьтеся. Але ж таки апгрейднули, тому прийшов час апгрейднути і закон; додати йому трохи лібертаріанства, так би мовити. Висловити свої думки про проект закону можна прямо тут. Термін на обговорення проекту завершується 4 вересня. Вибачте, що так пізно повідомила.

Автор: Емілія Курило, юрист Axon Partners

 

Loading...

Читаем дальше

30029-0_normal
Жизнь города 24 фев, 16:11 Столичные таксисты намерены провести акцию под стенами мэрии Участники акции требуют создать равные и конкурентные условия работы на рынке таксомоторных перевозок
______2_normal
Происшествия 1 фев, 15:31 Таксист поплатился за свою порядочность собственным имуществом Злоумышленник стащил из салона машины навигатор, пока тот возвращал пассажиру телефон
1647313_normal
Жизнь города 25 янв, 08:55 В Киеве может появиться сервис такси Uber Расчет за поездку в сервисе исключительно безналичный
1453124297___1812__normal
Жизнь города 18 янв, 17:32 В нынешнем году в каждом районе Киева появятся центры коммунального сервиса В центрах киевляне могут бесплатно получить более 40 видов услуг
____normal
Происшествия 21 дек, 11:09 На Оболони неизвестные обстреляли такси: один из пассажиров погиб В ресторане между двумя компаниями возник спор
10_25_normal
Происшествия 26 ноя, 13:44 Таксист шифром сообщил патрульным, что везет наркозависимых У парней обнаружили вещества, похожие на прекурсоры для изготовления амфетамина
1445007425__sk_9608_normal
ЖКХ 12 ноя, 11:42 Центры коммунсервиса будут работать без выходных и праздничных дней В течение 2015-2017 годов в Киеве планируют открыть около 100 точек приема потребителей
12088178_1636695353265659_5411497921014204162_n_normal
Происшествия 20 окт, 08:58 «Пассажиры» избили и пытались похитить таксиста на его же авто Полицейские преследовали машину и загнали её в тупик
12049414_1190219674322311_3276073158701042936_n_normal
ЖКХ 7 окт, 13:54 Качество предоставления коммунальных услуг будут контролировать волонтеры Каждый жилой дом сможет выдвинуть своего представителя
Pm28image001_normal
Происшествия 25 сен, 13:55 Парень за 60 украденных гривен может сесть на 7 лет Правонарушитель угрожал таксисту ножом
Unnamed
25379-0_normal
Жизнь города 30 июл, 12:48 Столичная полиция пересядет на машины такси Аэропорт "Борисполь" передаст автомобили новой полиции
Финансы 30 апр, 14:30 С 1 мая подорожают услуги почты "Укрпочта" поднимает свои тарифы на пересылку корреспонденции и небольших посылок на 20%